De wereld verandert door jouw voorbeeld niet door jouw mening

 

Een quote die lijkt op wat Mahatma Ghandi heeft gezegd.

Wees de verandering die je wilt zien in de wereld.

Zo bekend en oh zo waar.

 

Ik denk dan aan de opvoeding van de kinderen.

Iedere keer is er weer een andere benadering om een kind op te voeden.

Mijn eerste kind was een proefkonijn.

Misschien kennen andere moeders dat gevoel ook.

Tenslotte was het grote opvoedboek er niet bij geleverd bij de geboorte.

 

In de tijd dat mijn eerste kind geboren was, woonden wij in Indonesië.

Er was geen consultatiebureau dat mij kon helpen met opvoedkundige vragen, alleen de goedbedoelde adviezen van vriendinnen.

Ieder had een andere methode om op te voeden.

 

Dit kan een kersverse moeder best onzeker maken.

Dus probeerde ik alle opvoed strategieën uit.

De een was geweldig en de ander weer wat minder.

 

Ik volgde iemand anders voorbeeld omdat ik niet wist hoe ik een kind moest opvoeden.

Hij is toch groot geworden met allerlei methodes die ik heb uitgeprobeerd.

Toen ik eindelijk besefte dat het niet ging om technieken maar om de liefde die ik voelde voor mijn kind en het begrijpen van hem, ging plotseling alles van een leien dakje.

Niet meteen natuurlijk! Ik kan me als de dag van gisteren herinneren dat mijn allerliefste jongetje veranderde in een vuurspuwende babydraak. Dit midden in een winkelcentra in Bandung. Ik herpakte een van de technieken die ik geleerd had van mijn vriendinnen.

Kalm blijven en hem liefdevol behandelen terwijl ik dacht, Jongen, als dit voorbij is dan ………

Mijn kalmte had niets uitgehaald (dacht ik).

De bewaking kwam nog even voorbij om te kijken waar al die herrie nu over ging.

Want in Indonesië is het not done om een kind zo zijn gang te laten gaan.
Even later kwam ook de politie nog langs. Ja, mijn dag was compleet!

 

Je hoorde ze denken!

Die buitenlanders met hun opvoedkundige staaltjes!

Kijk wat er van terecht komt!

 

Uiteindelijk is mijn koddig ventje uit zijn woede aanval gekomen en zijn we naar huis gegaan. Wees gerust, ik heb hem niets aangedaan!

 

Uiterlijk was ik kalm maar innerlijk was ik een woeste zee die niet te bedaren was.

Ik deed me kalm voor.

Als de buitenkant niet overeen komt met de binnenkant kan je proberen van alles te bereiken. Het gaat alleen niet lukken omdat je twee verschillende signalen uitzendt. Hoe kan je dan een voorbeeld zijn voor anderen als je innerlijk niet in balans is?

De quote is mooi en het is nog mooier wanneer innerlijk en uiterlijk overeenkomen.

 

 

Write a comment

Comments: 4
  • #1

    Pam (Sunday, 01 January 2017 22:52)

    Prachtig beschreven Vir...iets wat maar al te herkenbaar is

  • #2

    Lin (Sunday, 01 January 2017 23:37)

    Zo herkenbaar. Het ene gevoel van binnen en dat andere wat je tracht te willen uitstralen.

  • #3

    virginia (Monday, 02 January 2017 10:42)

    @ Pam, ik denk dat veel moeders hier last van hebben. Jammer want het is al zo zwaar om een kind op te voeden.

  • #4

    virginia (Monday, 02 January 2017 10:44)

    @ Lin, en soms ben je wel in balans en gaat alles als een raket. Moeders zijn soms ook zo in tweestrijd, hetzij in hun gevoel als in hun acties (doe ik het wel of niet goed)