Het omgekeerde verlanglijstje

 

Of zoals het in het Engels zo mooi heet: The Bucketlist

(de film is trouwens heel goed!) 

Iedereen heeft weleens een verlanglijstje gemaakt waar een of twee vinkjes bij staan. In je hart zou je het liefst een lijstje willen zien met allemaal vinkjes.

Seen that, been there, done that.

 

Wat blijft er nu nog over? Een volgend verlanglijstje maken?

Ik heb ook zo’n lijstje waar een paar vinkjes op staan; andere (verre) landen bezoeken voordat ik dood ga, diploma’s halen voordat ik te oud ben om er nog wat mee te doen.  

Het was/is een inspirationele lijst. 

Het is een lijst waarbij ik denk dat ik het nog niet eens zo gek gedaan heb in mijn leven.

 

Een verlanglijstje is simpel te maken. 

Je denkt aan al die mooie landen die je wilt bezoeken en schrijft ze op. 

Wat je wilt behalen of doen: schrijf het op. 

 

Een omgekeerde verlanglijst maken is veel moeilijker. 

Het heeft mij werkelijk uren gekost om op te schrijven wat ik bereikt heb en wat ik gezien heb. Iedere keer dat ik wat opschreef was het niet goed omdat ik dacht dat iedereen dat wel gedaan had of meegemaakt had, het was niet zo bijzonder. 

Ik bleef die lijst verbeteren of aanvullen. 

Toen realiseerde ik me dat het wel zo makkelijk was om een verlanglijstje te maken maar niet een omgekeerde verlanglijst. 

 

Toen ik ’s avonds klaar was om in mijn dank- en dagboekje te schrijven waar ik dankbaar voor was ging er opeens een lichtje branden: 

Wat als ik die omgekeerde verlanglijst nu maak uit het oogpunt van dankbaarheid?

 

Dankbaarheid is een persoonlijk iets en daarom is het makkelijker om de lijst vanuit dankbaarheid te maken. Wat voor mij geweldig is kan voor een ander nietszeggend zijn en omgekeerd ook natuurlijk. 

 

Ik was nog wel zo slim om de lijst in de ochtend af te maken anders zou ik er de hele nacht over gedaan hebben. 

Dankbaar dat ik zo’n helder idee had!

 

 

 

Write a comment

Comments: 0