Luisteren

Ik ben weer terug van vakantie maar niet uitgerust.

Wanneer je met mij op vakantie gaat heb je een vakantie nodig om bij te komen.

Ik wil alles zien, meemaken en doen.

3 weken in 3 dagen proppen.

Daar ben ik goed in.

Mijn kinderen zijn al zo getraind dat zij in de tussentijd ook geen andere vakantie meer willen (of hebben geen keus ).

We zien per slot van rekening wel heel veel in een vakantie.

Hoe, dat maakt niet uit.

 

In het kader van rustig aan doen (ik gebruik het zinnetje nu zelf ook) plaats ik in mijn blog een tekst van Leo Buscaglia

 

Als ik je vraag naar mij te luisteren

en jij begint mij adviezen te geven,

dan doe je niet wat ik je vraag.

 

Als ik je vraag naar mij te luisteren

en jij begint mij te vertellen,

waarom ik iets niet zo moet voelen als ik voel,

dan neem jij mijn gevoelens niet serieus.

 

Als ik je vraag naar mij te luisteren

en jij denkt dat jij iets moet doen om mijn probleem op te lossen,

dan laat je mij in de steek,

hoe vreemd dat ook mag lijken.

 

Dus alsjeblieft,

luister alleen maar naar me en probeer me te begrijpen.

 

En als je wilt praten,

wacht dan even en ik beloof je,

dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren.

 

Luisteren is een vak apart.

Door te luisteren stel je belangstelling in iemand, je laat merken dat je er bent voor de ander en  de ruimte geeft om haar verhaal te doen.

Luisteren is vaak niet meer dan dat.

 

 

Write a comment

Comments: 0