loslaten

 

 

De baas van Fientje gooit de bal 2 meter van de kant en Fientje dribbelt langzaam het water in. Fientje is bijna 11 jaar maar geniet nog van de dagelijkse wandelingen in het bos.

“Balletje gooien is een feestje voor Fientje, het is een klein geluksmoment, voor ons beiden. 

Ik heb het idee dat Fientje een eeuwig leven heeft maar losgelaten”, zegt hij lachend maar toch met een soort weemoed in zijn stem.

Ik zie hoe ze op elkaar afgestemd zijn. 

“Hoe laat je dan los”? vraag ik.

“Ach nou ja, gewoon verder gaan met je leven en er niet aan denken”.

Ik ga niet dieper in op het gesprek want hij heeft het er moeilijk mee.

 

De vraag waar veel mensen mee worstelen en waar volgens mij nog geen helder antwoord opgegeven is:

“Hoe laat je los?”

Een paar oplossingen zijn de revue al gepasseerd, zoals; 

- gewoon anders ernaar kijken (hoe kijk je dan?)

- bezig zijn met andere dingen (heet dat niet
  Struisvogelpolitiek?)

- er niet meer aan denken (vroeg of laat denk je er toch weer aan)

 

Al deze oplossing hebben weliswaar een kern van waarheid in zich, maar hoe je daadwerkelijk loslaat met deze methodes vereist een andere mindset.

 

Toen ik op de opleiding aan m'n juf vroeg hoe je loslaat, pakte ze een sleutelbos op en liet die

na een paar seconden weer vallen.

Zo laat je los, zei ze.

Ik keek haar aan met een schaapachtige uitdrukking op mijn gezicht.

Nu wist ik nog niets van loslaten.

Ze ging er ook niet meer op in.

Het kwartje is recentelijk gevallen (ik ben niet zo snel in het vertalen van dit soort dingen).

 

Ik begrijp nu dat wanneer je iets in je leven wilt loslaten, het niet meer moet vasthouden of  het anders moet vasthouden.

Het gaat er niet om dat je afstand van iets doet maar dat je de werkelijkheid onder ogen moet zien. Het is wat het is.

 

Hier is acceptatie voor nodig en een nieuwe, andere verbinding.

Andere verbindingen maak je door je bewust te zijn van je handelingen.

Handel niet meer vanuit je oude patronen maar maak nieuwe patronen (verbindingen).

Zo bepaal jij hoe jij wilt leven en wat je naar je toetrekt.

Dat is het “anders vasthouden”.

 

Aandacht aan jezelf besteden is belangrijk.

Kijk waar jij op dat moment behoefte aan hebt om verder te gaan, zodat er weer plezier in het leven is.

 

Hoe laat jij los?

 

 

 

Write a comment

Comments: 0