Wat heeft jouw huisdier je geleerd over gelukkig zijn?

 

 

Wat heeft mijn hond mij geleerd over gelukkig zijn?

 

Ik heb een hond die niet een van de makkelijksten is in zijn gedrag.

Hij is een waakhond die zijn straat en tuin bewaakt met zijn leven en zijn overdonderende stem.

Wanneer hij blaft hoor je hem drie straten verder nog.

 

Op straat lopen is bijna onmogelijk omdat hij, zo gezegd, de straat bewaakt.

Hij ziet steeds andere mensen lopen en denkt dat zij een gevaar vormen

waardoor hij in actie moet komen en zijn vrouwtje moet beschermen.

 

Een paar jaar geleden liep  ik steevast iedere dag op hetzelfde plekje in een mooi natuurgebied.

Mijn allerliefste harige waakvriend accepteerde de mensen en (nou toe dan maar!)

honden die daar liepen.

Maar … wanneer er een vreemde eend in de bijt verscheen. Kwam je niet zo maar in ‘zijn’ natuurgebied.

 

Zo ook de politie die in de patrouille auto zijn dienst deed.

Deze auto (en mensen!) kende hij niet en hij daarom joeg hij ze maar liever weg.

Toen was hij opeens niet mijn hond maar die van de buren! J

Op dat moment schaamde ik me de ogen uit mijn hoofd.

Nu kan ik er om lachen want welke hond jaagt nu een politieauto weg!

 

Sindsdien lopen we iedere dag in een ander bos.

We hebben wat bossen gezien!

Wanneer dit niet was gebeurd liepen we nu nog op het plekje waar iedereen zijn hond uitlaat.

Dat is een ding waar ik gelukkig mee ben;  in de natuur zijn en nooit een saai moment met Jego.

 

Omdat Jego niet een van de snelsten is wanneer hij alleen met mij meeloopt, leert hij mij van de kleine dingen te genieten die ik op mijn pad tegenkom.

Mooie regendruppels op een rietstengel.

Kikkertjes die plots de sloot in springen.

Het vers gemaaide gras ruiken en naar de wolken in een strak blauwe lucht kijken.

Leuke gesprekken aangaan met andere mensen en niet op de klok kijken.

 

Hij heeft mij geleerd grenzen te verleggen.

Sinds een tijdje heeft Jego nl. epilepsie.

Hij is veranderd van een gezonde hond in een hond met epilepsie en heeft mij geleerd daarmee om te gaan.

Van zenuwachtig te reageren naar daadkrachtig optreden.

Van onwetend zijn naar leergierig (ik ben “afgestudeerd” in het lezen van epilepsie artikelen)

Mede door de medicijnen worden zijn aanvallen onderdrukt.

Ik ben iedere dag blij dat hij er weer door heen is gekomen zonder een aanval.

 

Wat heeft jouw huisdier je geleerd over gelukkig zijn?

 

 

 

 

 

 

Write a comment

Comments: 4
  • #1

    juanita Benda (Monday, 04 July 2016 14:08)

    Aangezien onze Djaira zooo langzaam loopt, heeft zij mij wel geleerd om meer geduld te hebben, zowel met haar, als in het leven, lukt nog niet helemaal... Maar we komen er wel.... Haha, de mooiste momenten heb ik met haar, als we samen in de regen lopen, lekker op ons dooie gemak, klets nat worden, het is dan zo relaxed, dat ze zelfs niet op auto's met aanhangers reageert en als madam er zin in heeft, 'n lange wandeling maken, ze heeft me ook n stuk alerter gemaakt, aangezien ik alles in de gaten moet houden, als ik met haar loop, en verders word ik heel gelukkig van die momenten, waarop ze iets doet, waardoor ik weer helemaal smelt

  • #2

    Marina Eijken (Monday, 04 July 2016 19:11)

    Ik heb een bruine labrador genaamd Dexter,is een nogal onstuimige hond.
    Toen we heb hem als puppy in huis haalde merkte we al snel dat hij een hond is met een pittig karakter.
    Maar wel heel vriendelijk en grappig hij maakt mij altijd aan het lachen met zijn gekkigheid.
    En ook heeft hij mij geleerd om niet zo gejaagd door het leven te gaan maar, wat meer te genieten en de dag nemen zoals die komt.
    Als ik niet lekker in mijn vel zit komt hij met zijn lieve kop op mijn schoot en geeft hij je troost echt een lieverd!
    Als ik aan het tuinieren ben geeft hij mij gezelschap.
    Ja ik word heel gelukkig van mijn hond.

  • #3

    Virginia (Tuesday, 05 July 2016 11:40)

    @Juanita, Geduld is een mooie eigenschap om te ontwikkelen.
    Ik herken het alert zijn met je hond, dat heeft Jego mij ook geleerd.
    Fijn dat je zo blij bent met Djaira. Al die geluksmomentent pakt men niet meer van je af!

  • #4

    virginia (Tuesday, 05 July 2016 11:57)

    @ Marina, Wat een superhond die jou leert om mindful door het leven te gaan en te accepteren dat was is, is!
    Een hond voelt aan wanneer er iets aan de hand is met zijn baasje. Dat betekent dat jullie een goede band hebben. Fijn om te horen.