wat is leeftijd

Wat is leeftijd?

 

Een nummer dat gedrukt staat  in je paspoort.

Dat  zegt niets over jouw werkelijke leeftijd en hoe jong jij je voelt.

Veel mensen laten zich leiden door die nietszeggende getallen.

Zij beperken zich in hun doen en laten want tja, we zijn tenslotte geen 21 meer!

 

Ik ben lid van een boekenclub en lees vaak de vragen die mensen stellen over welke boeken ze zouden kunnen lezen.

Een vrouw van 59 jaar vroeg of het wel kon om Harry Potter te lezen. 

Deze serie is immers bestempelt als avontuur verhalen voor de jeugd.

Maar als het lezen hiervan jou zoveel plezier oplevert,  waarom zou je het niet doen?

Alleen omdat je niet de juiste leeftijd hebt?

 

Toen ik jong was wilde ik heel graag ouder zijn (toentertijd was 35 jaar al stokoud) 

en ik wilde de wijde wereld intrekken. 

Nu kan ik zeggen: Been There, Seen That, Done That.

De drang naar ontdekking is nog niet gestopt en hopelijk gaat dit door totdat 

Ik het niet meer kan want volgens sommige statistieken ben ik reeds de respectabele periode van middelbare leeftijd ingegaan.

Je kan oud zijn zien als een getal of als een state of mind.

Wanneer je je oud gedraagt dan voel je je ook zo.

 

Hieronder een mooi lijstje waarbij jouw gedrag verraadt dat je ouder wordt  

(waar ik toch wel bij moest lachen want bij sommige punten herken ik mijzelf ook!)

 

- Je kunt soms niet meer volgen waar jongere mensen het over hebben.

- Je koopt liever kleren die makkelijk zitten dan dat ze modieus zijn.

- Je kunt de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van computers, tablets en 

   mobiele telefoons niet meer bijhouden.

- Je krijgt last van pijntjes en kreunt als je moet bukken of opstaan.

- Je hebt behoefte aan een middagdutje.

- Je bent regelmatig je leesbril, tas of sleutels kwijt.

- Je vergeet namen van mensen.

- Je gaat op zondag graag een stukje fietsen of wandelen.

- Je haar op je hoofd wordt dunner en je lichaam wordt dikker.

 

De positieve psychologie bevestigt de kracht van verwachtingen.

Als je denkt dat je oud bent gedraag je je oud waardoor je minder beweegt, je minder werkt en je minder droomt. 

Dit resulteert in oud ZIJN.

 

Je bent nooit te oud:

- om te leren

- om te genieten van wat dan ook!

- voor avontuur

- voor nieuwe dromen

- voor sporten

- om te dansen

Als jullie nog meer dingen weten waar je nooit te oud voor bent plaats dan een reactie.

 

 

Write a comment

Comments: 2
  • #1

    Anne Rademaker (Wednesday, 01 June 2016 17:08)

    Pjoeheeeeee dat ouder worden lijstje daar kan ik er ook een paar van aanstrepen ......maar gelukkig de meeste niet....
    En mij kennende wordt ik echt nooit te oud om te reizen, met te verdiepen in culturen en iets te betekenen in dit leven, die verwachtingen ja daar zorg ik wel coor dat ze bewaarheid worden.

  • #2

    virginia (Wednesday, 01 June 2016 19:54)

    Ik kan er ook zeker een paar wegstrepen. Heerlijk om zo oud te worden Anne! Je bent nooit te oud om te leren en reizen.